söndag 19 oktober 2008

Min stickande vecka

Ja tänk vad en vecka går fort. Skulle skriva häromdagen men då kom jag inte in. Tack Veronica för kommentaren!! Vi ses i morgon då vi fortsätter att planera vår kommande resestickning.

Under veckan har jag äntligen gjort klart lite stickningar som legat och väntat på att bli klara. Två sjalar, vara av den ena stickad av mitt hemspunna effektfulla garn. Den väntar dock på att få fästa trådar och ett bad innan den blockas. En svart sjal i entrådigt ullgarn har blivit ihopviken och inlagd i lådan. Där får den vänta på att få bli använd.

Tröjan som jag tyckte blev för stor passar äntligen. Det visade sig att jag missat 6 räta varv längs halsringningen. Jag måste ha hoppat över de raderna i mönstret. Nu är varven gjorda och den passar jättebra. Tänk att det hängde på 6 varv från att vara för stor till att passa mig. Roligt!

Jag har också börjat sticka på en vante i mitt hemspunna garn, med mönster gjort av förgarn. Tyvärr så var garnet för effektfullt för att passa till en vante. Vill ju gärna att den ska fylla sin funktion och värma handen, inte bara se fin ut, så vanten får vänta tills jag bestämt vilket garn jag vill ha.

Hittade ett mönster på en virkad "kavaj-tröja" som jag blev sugen på. Jag hade två nystan med garn som jag trodde skulle passa. Dessa är uppvirkade så nu måste jag inhandla mer.

Bohuströjan har inte vuxit någonting men men det är vägen till målet som är det viktigaste tycker jag, just nu i alla fall.

Om en vecka ska jag på en bussresa tillsammans med goda vänner. Då måste det till en rolig resestickning. Jag och en kompis funderar på att sticka en kjol. Vi har sett en maskinstickad som vi tycker är fin men tror att vi skulle kunna göra fina vi med. Nu har vi fullt upp med att välja garn och kvaliteter samt rita mönsterrapporten. Förarbetet är lika roligt som själva arbetet tycker jag. Hoppas att resultatet blir bra. Det återstår att se.

Inga kommentarer: